Ungerne skal have noget at lege med

17 March 2023
Anders Hansen

En legeplads i en skole bør være udformet, så den skaber et miljø, der tilskynder til fysisk aktivitet og fantasifuld leg. Der skal være plads nok til store grupper af børn og også plads til mindre, mere intime lege. Sikkerheden er også vigtig – legepladsen skal være bygget af materialer uden skarpe kanter eller potentielle farer, og der skal være beskyttende overflader under hvert enkelt redskab for at mindske risikoen for fald.

Ud over sikkerhedshensyn bør en god legeplads også indeholde sjove elementer som f.eks. gynger, rutsjebaner, klatrestativer og andre forhindringer, der engagerer børnenes hjerner og kroppe. Variation er afgørende; børn skal kunne skifte mellem aktiviteterne uden at kede sig eller blive overvældet. Farverige designs kan øge deres glæde endnu mere.

Desuden til legepladsens fysiske struktur er det vigtigt at overveje adgangen. Alle børn skal kunne bruge og nyde legepladsen uanset alder, niveau eller den type leg, de foretrækker. Tilgængelighedsfunktioner som f.eks. ramper og aktiviteter i jordhøjde kan være med til at give alle elever lige muligheder.

Privatskole hvidovre

Skolegården og legepladsen

Ved at designe en skolegård, der opfylder disse kriterier, skabes der et miljø, hvor børnene kan udforske deres fantasi, få venner og holde sig sunde – noget alle børn fortjener.

Endelig skal man ved udformningen af en legeplads i en skole også tage hensyn til det omgivende miljø. Det er vigtigt med et passende hegn og klare grænser, så børnene kan have det sjovt uden at bevæge sig for langt væk fra skolens sikre område. Der bør også tilstrækkelig belysning og skygge for at sikre, at legepladsen er både sikker og behagelig hele dagen.

Ved at tage hensyn til alle disse faktorer kan skolen skabe en legeplads, der giver eleverne et spændende og stimulerende miljø. Det vil hjælpe dem til at holde sig aktive, opbygge relationer med deres jævnaldrende og få værdifulde erfaringer, der vil vare hele livet.

More articles