Transport af farligt affald skal måske losses om

26 January 2021
Anders Lundtang Hansen

editorial

Når man har at gøre med transport af farligt affald, så er det mest optimale og ønskværdige selvfølgelig, at man kan losse det hele over på en gang og have det i en lukket enhed, fra det skal fra sin destination og frem til sit slutpunkt.

Sådan er det bare ikke sikkert, at man kan gøre det hver gang, for det kan være, at man skal have det farlige affald langt væk til destruktion eller bortskaffelse, så det ikke bare kan gøres i en køre.

Hvis man så endda skal over landegrænser, så kan der være regler i de respektive lande for, hvordan man skal håndtere, deklarere med videre den slags affald, så man alligevel er nødt til at pakke om.

Man ville næppe gøre den slags, hvis der var tale om en farlige fængselsfange, men så havde man også at gøre med en anden form for transport, for farligt affald skal jo ikke have det godt.

Man skal måske over flere transportformer

Således kan det tænkes, at man starter med at have det i en lukket container, hvor man så kører ud med det i en lastbil eller lignende, der er lavet til formålet, eller man har en specialist til at tage sig af det.

Nu kan man jo sjældent bare køre den slags ned til den lokale genbrugsstation, og man kan da slet ikke stille det ud til storskrald, så man skal virkelig beskytte og opbevare det her affald godt – og passe på sig selv imens.

Der er selvfølgelige forskellige grader af farligt affald, men hellere være på den sikre side.

Senere kommer man måske så over til et tog eller en færge, hvor det skal losses over, så man kan komme videre med det.

Her efterlader man det så måske i et afrikansk land, hvor det er billigt at dumpe det, og hvor folk arbejder under kummerlige forhold og kommer til skade med det, fordi man ikke har samme sikkerhedsregler som herhjemme.

More articles